Tijn en Job in Kangoeroeland en Kiwiland!

De Franz Josef gletsjer

Dinsdag 8 februari

Lang zal ze leven, lang zal ze leven, lang zal ze leven in de gloria, in de gloria, in de gloria! Hieperdepiep Hoera! Hieperdepiep Hoera!

Lieve (oma) Wilma, van harte gefeliciteerd met je (euh even rekenen....) 59 ste verjaardag! (Hoop dat ik het goed heb...) Je hebt je verjaardag zondag al gevierd, maar vandaag toch ook nog een hele fijne dag gewenst. Ons cadeautje hangt al bij je aan de muur en aan de kast. Nog 2 weekjes en dan zijn we weer thuis, nog even volhouden....

Vanochtend hebben we weer lekker uitgeslapen, maar achteraf bleken we toch niet echt uitgeslapen te zijn.... We hebben heerlijk ontbeten en daarna zijn we nog even naar het watervulpunt op de camping gereden. Als laatste nog even een toiletstop (want we hebben dan wel een toiletje in de camper, maar die is voor kleine-jongen-noodgevalletjes...) en toen dachten we klaar te zijn voor vertrek. Op richting de gletsjers. Ruim 120 km verderop in een stadje vlak voor de Franz Josef gletsjer, maken we even een stop. Marcel gaat bij een informatiepunt wat info inwinnen over gletsjer-hiking en helikoptervluchten terwijl ik met de jongens in de camper blijf. ‘Mam, mogen wij ook even naar buiten?'vraagt Tijn. Natuurlijk, jullie zijn er ook nog niet uit geweest. Even de ‘crocsen' aan doen. Maar waar zijn ze? K*T!! Laten staan in het gras op de vorige camping.... Vanwege het potje voetbal van gisteravond op het natte gras, waren ze vies geworden en hadden we ze netjes voor de deur buiten op het gras gezet. Aangezien we op onze plaats vanochtend niet meer de camper uit zijn geweest, hebben we ze niet meer gezien en dus vergeten.... Erg jammer, maar gelukkig zijn daar nog de Thomas de Trein-sandaaltjes die we in Australië gekocht hebben.... Ze hoeven dus niet op blote voeten te lopen. Ik heb Marcel nog even voorgesteld om ervoor terug te rijden, maar dat bleek een stomme vraag.... Sorry crocsjes.... Hopelijk vinden jullie een stel nieuwe voetjes en beleven jullie nog veel plezier, net zoveel als Tijn en Job al met jullie beleefd hebben!

In het plaatsje Franz Josef, vernoemd naar de gletsjer, bezoeken we het informatiecentrum en lopen we wat door het dorpje. Midden in het centrum van dit dorpje ligt een grote speeltuin. En die kun je natuurlijk niet zomaar voorbij lopen. Niet alleen Tijn en Job vermaken zich deze keer in de speeltuin, ook wij doen vrolijk mee met glijden en klimmen. Daarna boekt Marcel een hiking-trip met gids op de gletsjer voor morgen. Het weer is nu wat bewolkt, maar weeronline.nl geeft voor morgen een 9 en veel zon, dus we zijn benieuwd! Vanmiddag gaan we met de kids naar het begin van de gletsjer wandelen. Een tochtje van 1,5 uur, dus goed te doen. Tijn loopt helemaal zelf en heeft er echt schik in. Het is hier best koud, dus de mutsen moeten op. Tijn hoest de laatste dagen weer best veel, dus we hebben ‘m goed ingepakt. Bij het eindpunt van de wandeling (waar het voor vandaag ophoudt, maar waar het morgen voor Marcel pas begint....) zoekt Marcel voor de kids een groot blok ijs om te laten zien dat dat blauwe tussen de bergen echt ijs is. Tijn wil de ijsklomp wel mee naar de camper nemen, maar komt ook tot de conclusie dat ons vriesvakje toch echt te klein is en al vol ligt met ‘floepijsjes' (ander woord voor Calippo-ijsjes). We lopen gauw weer terug, het begint te spetteren. We zijn op tijd terug in de camper en daar drinken we lekker koffie, thee en warme melk. Dan rijden we naar onze camping, 3 km buiten het plaatsje. Het is weer een mooie natuurcamping aan een meer. De rest van de middag regent het een beetje, dus brengen we de dag verder door met dvd-tjes, lego, eten koken en opeten, afwassen, douchen, etc. Inmiddels is het weer droog en komt er af en toe een flauw avondzonnetje door de wolken. Hopelijk belooft dat veel goed voor morgen....